Skattereduktion

Igår landade deklarationen i min digitala brevlåda. I den fanns en nyhet som överraskade mig.

Det visar sig att jag verkar vara boende i visst glesbefolkat område, trots allt. Jag ska därmed kompenseras för att jag har långt till service och få grannar. Skattereduktionen uppgår till 1675 kr och tillkommer folk som bor i ett antal kommuner i Norrland, Dalarna, Värmland samt Västra Götaland.

Som boende centralt i stan i hyreskasern, med några få steg till affärer och bolag, tackar jag och tar emot. Några orter i nämnda områden blir utan: Luleå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Falun, Borlänge, Karlstad och de flesta i Västra Götaland, där reduktionen främst landar väster om Vänern.

Resultatet av reduktionen blir att jag får 1509 kr tillbaka på skatten.

Märkligt, men välkommet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer