Konsumtion - några anmärkningar

Under ett antal år har mitt förhållande till min privatekonomi framför allt inriktats på mitt sparande, uppbyggandet av ett sparkapital samt avkastningen på detta. Principen jag har följt fångas i en enkel ekvation:

Konsumtion = Inkomst - Sparande

Det jag har gjort, förenklat, är att jag när lönen kommer in på kontot omedelbart fört över sparandeslanten från min vardagsbank till min sparbank. I årets siffror (tkr):

24,8 = 33,5 - 8,7

I sparandet ingår då överföring till Avanza, överföring till livförsäkring, överföring till reservkonton samt ett barnsparande.

Resten betraktar jag alltså som konsumtion och det utrymmet uppgår alltså till knappt 25 tkr för min del. Konsumtionen delar jag sedan in i två poster, räkningar (gemensamma kostnader) samt personliga utgifter. Även här använder jag en enkel ekvation:

Personliga utgifter = Konsumtion - Räkningar

Innebörden är alltså att jag först betalar fasta kostnader som består av utgifterna för bostad, bil (skatt, försäkring, service, däckbyte), fack/a-kassa, mobil, internet, media (Netflix, prenumerationer, etc) samt överföringen till det gemensamma matkontot. I snitt summerar det där till 11,9 tkr per månad för mig under det här året.

Och ovanstående innebär då att jag efter sparande och räkningar har ca 13 tkr kvar per månad för personliga utgifter. Tidigare har jag hanterat dessa så att jag har tagit dem som de kommer, men i år har jag gjort en normalbudget för dem och börjat föra kassabok.

Budgetramen har jag satt till 12 tkr, vilket ger ytterligare 1 tkr i "spelutrymme". Budgetposterna visas nedan tillsammans med genomsnittligt utfall per månad under årets första kvartal. Siffrorna visar budget/utfall och kommenteras.

1. Lunch: 2000/42. - Hemarbetet till följd av pandemin har nästan nollat den här posten.

2. Utemat: 2000/546. - Pandemin gör att restauranger inte besökts så ofta. 

3. Café (likn): 1000/35. - Samma skäl. Inte många pubbesök heller.

4. Snus: 1500/2109. - Här ingår även gårdagens köp, som konsumeras nästa månad. Men jag måste erkänna att jag slarvkonsumerar.

5. Systemet (alkohol): 1500/1924. - Hemmakonsumtionen har ökat. Brukar vara lägre, då visst intag brukar ske på lokal, men detta är nere på noll på grund av pandemin. Köpt dyrare sorter. Måste nog erkänna att isoleringen med hemarbete i viss mån drivit upp konsumtionen totalt sett, vilket inte är bra, men nu när våren kommer räknar jag med att den kommer att minska något och ta andra former.

6. Förnödenheter (plåster, tvål, schampo, rakhyvlar, etc): 500/205. - Här ingår även min del av div. gardiner den närstående släpade hem för ett tag sedan.

7. Kläder och skor: 500/0. - Sliter på det jag har. Visst inköpsbehov börjar ackumuleras.

8. Böcker och spel: 500/277. - Främst ett lottspel som kostar 25 kr/vecka, men även en eller annan V75:a i sällskap med bekanta. Inga bokinköp. Har tillräckligt med oläst hemma.

9. Bil (drift): 1000/198. - Pandemirelaterat. Resorna till de gamla föräldrarna och en del andra aktiviteter har ställts in på grund av smittriskerna. Nu när vaccinationerna börjar rullas ut kommer driftsposten att öka. Har ett uppdämt behov av att göra sådana saker, men håller i när det gäller restriktionerna ett tag till. 

10. Resor: 500/127. - Har i år begränsats till en eller annan taxiresa lokalt. Brukar innehålla en eller annan flyg- eller tågresa till sådana man vill träffa och som bor litet längre bort.

11. Övrigt. 1000/222. - Har tagit höjd för en del ospecificerat, men det har inte blivit mycket av det. En eller annan present bara.

Summerar man visar det sig att jag i snitt gjort av med 5,7 tkr på personliga utgifter per månad hittills i år. Räknar man av från budgeten om 12 tkr ger det ett extra överskott per månad om 6,3 tkr. Hittills.

Sammanställningen ger även grund för eftertanke kring livsföringen. Budgeten är i och för sig tillhöftad. Men det finns poster att skruva i. Bland annat uteluncherna. Det är inte helt säkert att jag kommer att återgå till dessa när pandemin släpper greppet om livet.

En annan post man kan fundera kring gäller alkoholbruket. Innan hemarbetsisoleringen skulle den budgetposten ha legat kring 600-800 kr/mån. Mest bestående av pilsner. Kompletterat med kostnader för pubbesök och restaurangmat + dryck. De senaste månaderna har det dock blivit inköp av en eller annan flaska dyrare whisky också. Och intagsmängden har gått upp. Inte så att jag befinner mig på någon slags risknivå, men visst är det ändå så att pandemin bidragit till mer osunda levnadsvanor.

Kommande kvartal ska bli intressant att leva. Resor till föräldrarna kommer att bli möjliga igen. Utflykter kommer att locka, vilket kommer att driva bilresorna. Längre resor till dem man inte träffat på länge måste få plats. Om inte alltför lång tur är det min tid att få vaccin.

Förhoppningsvis kommer livet att kunna återgå i mer normalt läge. Konsumtionskostnaderna kommer att gå upp och det kommer det att vara värt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Varningsord