Lönerevision

Så har man då fått årets dom, som blev en löneökning brutto om 3,1 %. Efter avdrag för det bidrag man mer eller mindre frivilligt ger till det allmänna landar löneökningen netto på tämligen exakt 2 %. Marginalskatten ligger i mitt fall på 54 %, så av bruttolöneökningen blev mindre än hälften kvar den här gången.

Konsumtionsutrymmet för året ökar därmed med 2,7 % räknat på min totala sparambition. Räknar jag bara på det planerade sparandet till fonder och livförsäkring blir konsumtionsutrymmesökningen 2,5 %.

Den planerade sparkvoten sjunker från 19,3 % till 18,9 %. Den totala sparkvoten (inkl. mitt överskottsmål) sjunker från 25,4 % till 24,9 %. Sparandet i kronor räknat hålls i kalkylerna mina konstant.

Även i år förklarar jag mig nöjd. Årets nettolöneökning motsvarar ca 1/10-del av den normalavkastning jag räknar med på sparkapitalet. Ju mer det senare växer, desto lägre relativ betydelse får de årligen återkommande lönerevisionerna.

Annorlunda uttryckt: Mitt relativa ekonomiska oberoende har ökat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden