Värdet av att spara - igen

Sitter och tittar på ett diagram över mina löneökningar från år 2016 och framåt, inkl. vad jag väntar mig i år och nästa. Nettosiffror, dvs. för månadslön efter skatt. I diagrammet finns även genomsnittlig månadsavkastning från sparandet inlagd, för samma år på samma sätt, dvs. med prognoser för i år och för nästa år.

Sparandet började jag mer systematiskt med under 2012, så från 2016 och framåt har det funnits en ackumulerad slant nog att ge litet avkastning.

Totalt sett under dessa år visar det sig att den genomsnittliga löneökningen netto per månad har uppgått till 870 kr. Motsvarande månadssiffra för avkastningen på mitt sparande blir 5820 kr, om prognoserna håller.

En total välståndsökning under dessa år om 6690 kr/månad. (Minus inflation då.)

Där avkastningen på sparkapitalet alltså står för 85 %.

Värt att fundera på en stund.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden