MEF februari 2021

Min Egen Fond gick som följer under februari.

Fonder: +1,8 %
Aktier: +0,2 %
Spekulationer: -10,4 %
Ädelmetaller: -9,9 %
Räntefonder: +0,37 %
Totalt: 0,0 %

Totalt sett stod det alltså stilla genom nedgångar för mina miljöaktier och kräftgång för guldfonden. Att det blev litet hicka kring miljöaktierna kan jag förstå, efter rätt branta uppgångar tidigare. Långsiktigt tror jag att det där rättar till sig.

En annan sak som gjordes under februari var en större överföring från mina reservkonton till MEF. Överföringen innebär att hela årets slant avsedd för investeringar i fonder och aktier nu finns på sparkontot inom MEF. Resten av årets nysparande kommer alltså att gå till att återställa reserverna, som i och med överföringen vid månadens slut var nere på en dryg nettomånadslön.

Reservkontona får jag ingen ränta alls på, medan sparkontot inom MEF ändå ger en halv procent, vilket är det tyngsta skälet bakom den hanteringen. Går allt som det ska, kommer jag i januari nästa år att föra över hela årsbeloppet som ska in i MEF då och sedan bygga upp reserverna igen.

Överföringen innebär även att det defensiva innehavet inom MEF uppgår till 20,3 %. Till årets slut ska den andelen ned till 15 %. Köp av fonder/aktier sprids dock ut över året, i princip i form av månadssparande. Syftet är så klart att sprida tidsrisken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden