Effekten av en krasch

En fördel med att hålla sig med ett antal standarddiagram över sitt sparande är att man kan simulera olika händelser och se de mer långsiktiga effekterna av det.

I diagrammet nedan kraschar världens börser nu i oktober. Kraschen innebär att mina fonder tvärt rasar med 40 %. Efter kraschen återgår saker och ting till det normala, vilket innebär en stadig uppgång av innehavet med 0,7 % per månad, vilket är vad jag utgår ifrån när jag kalkylerar.

Den blå kurvan är alltså värdet av mitt sparande 2016 och den gröna är värdet 2017.

Och även om en sån krasch nu inte skulle vara kul, skulle en sådan krasch bara försena mitt sparande med ett år. Det kan jag leva med.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer