Fonder och index

Dagens Industri publicerar visst info idag om en undersökning som visar att få aktivt förvaltade fonder slår index.

Och det är ju inte särskilt förvånande, eftersom seriös forskning länge visat samma sak.

Samtidigt pekar undersökningen ut fonder som lyckats slå index och även om den info jag nu har är knapphändig, anar man att den underförstådda förklaringen är att dessa har förvaltats osedvanligt väl. Att det skulle kunna bero på ren tur torde inte nämnas.

Själv har jag med Min Egen Fond lyckats bättre än det index jag jämför mot 2014, 2015 och hittills under 2016. Sannolikheten att göra det genom ren tur ligger i trakten av 0,125 eller en av åtta.

Jag gottar mig så klart åt att det har gått bra. Men måste nog ändå erkänna att förklaringen mest handlar om tur. Om lyckosamma val.

Har jag tur håller det i sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget