Guldprisets effekter på min rikedom

Måndagen innan brexitvalet började jag notera Min Egen Fond (MEF) i dollar och gram guld, förutom då i kronor. Sedan dess har värdet har värdet av MEF räknat i kronor ökat med 23,4 procent, inklusive nysparande. Men den mängd guld jag kan köpa för MEFs värde har inte alls ökat lika mycket, utan bara med 16,2 procent. Och det beror då främst på att kronan tappat mot USD.

Slutsatsen är för min del att min rikedom är synnerligen relativ och att ett snävt svenskt perspektiv är ett misstag.

Som framgår av bilden över hur mina tillgångar i MEF fördelar sig ingår guld i innehavet och står för 10 procent av detsamma. Det innebär att en tioprocentig ökning av guldpriset medför en enprocentig uppgång av värdet av MEF. Räknat i kronor. (Dollarkursen förutsätts oförändrad.)

Men omräknat i gram guld blir effekten av en sådan prisförändring att jag för värdet av MEF i kronor kan köpa 8,2 procent mindre guld. Och så räknat har jag alltså blivit fattigare. Samtidigt som jag blev litet rikare. Räknat i kronor.

Min rikedom är relativ.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer