Skruvad viktning

Man håller sig ju med en teori, som går ut på att framtidens tillväxt primärt kommet att ske i regioner på väg att hinna ikapp. Och än är man relativt ung, så sparhorisonten är tillräckligt lång för att man ska kunna våga sig på en del risktagande.

Justerar alltså bland åsatta önskade vikter i fondportföljen (se den fliken).

Huvudregionerna väger tillsammans 60 av 100, men USA-vikten minskas till förmån för Asien, för jag är ganska övertygad om att den tyngdpunktsförskjutningen i världsekonomin kommer att fortsätta.

Den vikt som tilldelats specifika branscher minskas också, från 20 till 15 av 100, vilket också minskar den andel av pengarna som hamnar i USA. Den andelen kommer dock fortfarande vara störst, totalt sett. Det faktiska värdet idag är att jag har knappt 40 % där och när alla justeringar är klara kommer jag att ha litet drygt det och det får räcka.

Minskningen på branschsidan tilldelas världens eftersatta regioner: Afrika, Latinamerika och Östeuropa, där nu den tilldelade vikten dubblas från 5 till 10 av 100. Det innebär att jag där kommer att ligga rejält överviktad jämfört med vanliga rekommendationer. I slutänden kommer jag att ha 4 % i Afrika, 4 % i Latinamerika och 2 % i Östeuropa.

Justeringen av det faktiska innehavet pågår. Från årsskiftet kommer jag förmodligen att sätta upp ett automatiserat månadssparande och sedan låta det löpa under 2017. Funderar just nu på för- och nackdelar med det.

Efter veckans skuttande ser fondläget (alla fonder) ut som så för utvecklingen i procent under 2016:

IB + Köp + Värdeutveckling = UB

100 + 27,3 + 16,8 = 144,1

Värdeutvecklingen om 16,8 procent hittills i år åser jag med viss förvåning. Men det känns bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer