Mitt misslyckande som spekulant

Av och till har jag gett mig ut och spekulerat. Det har inte gått sådär väldigt bra. Spekulationerna har tagit sig två former, dels har de skett i warranter, dels i div. slaskaktier på smålistorna.

Utöver det har jag gjort en del aktieaffärer tidigare där resultaten varierat. Minst sagt.

En sammanfattning ges i tabellen nedan. Den omfattar tidigare avslutade aktieaffärer, spekulationer i skräpaktier samt spekulationer i warranter. Normalt sett handlar det inte om stora belopp per affär, eftersom jag ju är en sann småsparare. Och glad amatör.

Don't do this at home!

Som framgår av tabellen har mina äventyr gett ett samlat resultat om -5%, vilket ändå inte är värst. Warrantaffärerna har faktiskt gått plus med 2 %, medan spekulationerna i slaskaktier gav en förlust om 4 % och mina mer "seriösa", tidigare aktieaffärer gav en förlust om 13 %.

Detaljerna kring warranter och slaskaktier hoppar jag över. Det är ändå ingen rolig läsning. Man kan konstatera att jag inte är bra på sånt här.

Bland de mer seriöst syftande aktieaffärerna finns följande detaljresultat:

Creades: +39 %

Loudspring Oyj: -2 %
Pegroco Invest: -4 %
Ratos: -47%
Sensys Gatso Group: -20 %

Av dessa är det egentligen bara tre som varit chansningar: Loudspring (som gick helvetiskt bra i början), Ratos (där jag hoppades på en vändning som aldrig kom) och Sensys Gatso (som är ett kapitel för sig). Min tidigare Creades-affär gick trots allt bra, liksom nuvarande innehav, som annars är helt exkluderat från ovanstående sammanfattning.

Sammanställningen omfattar f.ö. inte transaktionskostnaderna, dvs. courtage.

Spekulationer kommer jag att fortsätta med, trots allt, men i mycket begränsad omfattning. Och på ett annat sätt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond