Spekulationerna i warranter

Trots allt blev jag litet nyfiken när det gäller mina spekulationer i warranter. Dessa har skett via en tjänst hos min sparbank där transaktionskostnaderna är noll för avslut över ett visst belopp. Så där har jag lekt litet granna, mest för att lära mig hur det fungerar med den typen av instrument. (Det egentliga namnet på de instrument jag handlat är visst mini-futures.)

Totalt har jag gjort 60 avslut i den typen av instrument. Flertalet av affärerna har rört guld som underliggande (65 %), följt av USD (13 %), SP500 (13 %), NDX (5 %) och sist OMX (3 %).

Resultaten är inte imponerande. Bäst har det gått i guld, + 3,6% och NDX, + 0,8 %. För resterande har det gått mindre bra. Totalresultaten har som nämnts i tidigare inlägg landat på 1,8 %.

Jag har varit ganska försiktig ändå i mina spekulationer. Summorna per affär har varit små och jag har oftast klivit ur tidigt. Syftet har varit att spela litet grann med en mindre del av Min Egen Fond, men också för att lära mig.

Den slutsats jag efterhand har dragit är att instrument av slaget kan vara kul att leka med, men också att man som väldigt glad amatör egentligen tar risk i onödan till begränsad vinning. Åtminstone gäller den slutsatsen mig.

Det finns dock ett undantag från den slutsatsen och det är i den mån man kan tänka sig att använda den typen av instrument för "försäkringsändamål". Här är det ju emellertid så att även den användningen har sina vanskligheter eftersom hävstångsprodukter av slaget ganska raskt kan börja bete sig på oönskade sätt.

Trots allt är det nog inte sista gången jag provar mig på den här typen av produkter, men jag tror att jag kommer att hålla det på leknivå och bara i mer speciella situationer, som skydd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget