Fondportföljen - genomgång

Tänkte att jag skulle göra en kort genomgång av aktiefondinnehaven, med hjälp av Avanzas verktyg för fondportföljanalys.

Annars finns en sammanställning över Min Egen Fond under den fliken. Den omfattar hela mitt innehav på Avanza, inkl. räntefonder, aktier och behållningen på sparkontot. Det är den viktning som redovisas där som tillsammans med hur innehaven utvecklas styr köp och, ibland, försäljningar.

Men nu alltså aktiefonderna enligt fondanalysverktyget:

Jag har 16 aktiefonder, med en hög snittrisk (6 av 7), hyfsad snittrating (4 av 5) och en snittavgift om 0,73 %. Att snittavgiften ligger så pass lågt beror på att jag styr merparten av mitt sparande in i indexfonder i regionerna USA, Asien, Europa, Japan och Sverige. Fonderna för övriga regioner (Afrika, Latinamerika och Östeuropa samt branschfonderna (läkemedel, teknologi, fastigheter, råvaror och miljö/klimat) har alla högre avgifter. Tar man bort innehaven i indexfonder landar snittavgiften på 1,55 %.

Utvecklingen av de fonder jag har ligger enligt analysverktyget på + 55,70 % under de senaste tre åren. Den samlade Sharpekvoten (mått på s.k. riskjusterad avkastning) ligger på 1,15 och svängningarna fångade genom standardavvikelsen på 13,46 %. Litet upp och ner går det, men inte värst. Och avkastningen är jag nöjd med.

Fördelningen över branscher ser ut så här, i storleksordning: teknik, finans, industri, sjukvård, konsument (cyklisk), råvaror, konsument (stabil), fastigheter, energi och kommunikation. De tre första står för knappa 48 %.

De tio största aktieinnehaven (det finns någon slags index-future för Indien och en annan indexgrunka riktad mot råvaror också) är: Tencent Holdings, Taiwan Semiconductor, Samsung, Apple, Microsoft, AIA Group, Amazon, Novartis, China Construction Bank och Alphabet. Fyra amerikanska aktier, två kinesiska och sedan Taiwan, Sydkorea, Hongkong, och Schweiz.

Allmänt: Jag har varit ute efter riskspridning, exponering mot betydande regionala marknader, global täckning samt hyfsat låga avgifter. Hittills tycker jag att det har gått ganska bra.

(Utöver aktiefonderna har jag tre räntefonder. På tre år har dessa enligt verktyget gett en avkastning om 8,11 %, med en Sharpekvot om 4,09 och en standardavvikelse om 0,84 %. Dessa används som krockkudde och som en slags likviditetsreserv vid sidan av det jag emellanåt samlar upp på sparkontot. I stora drag följer jag principen om månadsvisa köp i aktiefonderna, men beroende på hur jag uppfattar det försöker jag i viss mån även justera för marknadsläget, dvs. om det gått upp eller ner den senaste tiden. Det är inte helt lätt, men smärre försök görs.)

I bilden nedan visas hur slantarna är spridda över världen:

Regionfördelning aktiefonder

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer