Bankbytet - slutspel

1. Fonderna snart helt överförda till nya stället. Väntar nu bara på att Japanfonden ska landa där. - Här är jag tämligen irriterad över att det tar sån tid. Processen inleddes den 11 april och kommer att slutföras tidigast den 10 maj. Så lång tid ska det inte behöva ta.

2. Swedbank kontaktades igår och samtliga sparkonton, överföringar, e-fakturor m.m. avslutades. Det mesta kunde jag göra själv på internetbanken, men några saker krävde telefonkontakt. 

3. Vardagstjänster beställdes på Skandiabanken. Och det var riktigt smidigt att genomföra, inkl. beställningen av nytt kreditkort där. Summan på räkningskontot hos Swedbank skyfflades över, men syns inte än, men lär landa på måndag. Det som är kvar nu är att invänta de nya korten, vilket då tar en 5-6 dagar, och koderna till dessa och sedan be nya stället avsluta allt på det gamla.

Allt som allt ser det ut som att hela bankbytesprocessen kommer att ha tagit en månad i anspråk. Somliga steg har varit enkla och snabba, andra onödigt långsamma och en aning krångliga. Det har krävts litet handpåläggning.

Men jag bedömer nog ändå att det är värt det. Swedbanks beteende mot kunderna bedömer jag vara under all kritik, så det är skönt att lämna det stället. Och det lär man meddela dem om de ringer för uppföljning. Enligt uppgift lär de göra det för ca 80 % av de kunder som lämnar banken.

Så ser det ut just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond