Provhandel

Jag har ju sålt min guldfond och räknar med att pengarna ska landa på kontot idag. Fonden köpte jag på mig ifjol och jämfört med inköpsvärdet gör jag en vinst på ca 35 % på den affären. Fondskrället har i år gått upp med dryga 60 %. Jämfört med kursen för ett år sedan har den gått upp 22 %.

Möjligt är det att jag säljer för tidigt, men den här fonden studsar väldigt mycket upp och ner. Mycket mer upp och ner än guldpriset gör. Och det har då visst att göra med att fonden består av bolag i guldutvinningsbranschen, vilket då gör att det uppstår en rätt kraftig hävstång i förhållande till guldpriset. Studsandet är också omöjligt att kontrollera i den meningen att jag själv inte har någon som helst möjlighet att påverka hur stor hävstång jag vill ha, eftersom det där är beroende av diverse bolagsegenskaper och så.

Bland annat på grund av ovanstående har jag börjat snegla på andra instrument kopplade till guldpriset och då stannat för s.k. Mini Futures (MF), som är en sån där produkt som erbjuder hävstång och möjlighet att knyta sparandet bland annat till guldpriset. Tanken är att istället för att ligga med en 15000 kr i en guldfond köpa en MF med en lämplig hävstång för kanske 2000 kr istället. Och pytsa de andra 13000 kr in i indexfonderna.

Men. Jag har aldrig handlat såna där instrument förr, och känner mig en aning nervös, för som vanligt är det ju så att man om man klantar sig kan förlora allt man stoppat in.

Därför har jag idag provhandlat en MF. Inte mycket, men ändå.

Köpet omfattade 50 st MINI L GULD AVA 17. För dessa betalte jag 20,24 kr styck, ungefär tjugo i två i eftermiddags, vilket då totalt blev 1012 kr. Courtagefritt. Sedan har jag haft ett fönster på skärmen öppet åt det hållet och tittat till utvecklingen emellanåt. För att lära mig och få en känsla för hur det kan se ut. Instrumenten ifråga förlorar dock litet granna i värde över natten, mer ju högre hävstång de har. Så tjugo över fyra tänkte jag såsom så, att över natten ska jag inte äga. Så jag sålde. Alla 50 stycken, till det facila priset av 20,52 kr styck, vilket då blev 1026 kr.

Har alltså gjort en liten vinst ändå på det första försöket. Den kom att uppgå till hela 1,3 % eller 14 kr.

Så har jag inte tänkt hålla på, utan det handlar bara om att det var en provhandel. Tanken är istället att köpa på litet längre sikt. Skälet till det är att jag är intresserad av att leka litet med "spetsinvesteringar" mot bland annat olika råvaror, som guld, olja m.m.

Att man är amatör på området visade sig en kvart efter det att jag sålde mina femtio försöks-MF. För då klev det in någon och köpte 50000 stycken av dem. Till kursen 19,93 kr/st.

Jisses, säger jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer