Korrigeringar

Så är då äntligen lönen på väg in på rätt konto, vilket då inte gick att ordna utan avbräck. Femtio kronor kostar det att skyffla i väg löneslantarna så att de landar på rätt bank, när man är tvungen att plocka ut kontantavi via bank på orten.

Och det passade den något litet lätt surt mästrande damen i luckan på att upplysa en om på ett sätt att man fick lust att bli otrevlig tillbaka.

Nå, nästa lön ska i alla fall landa rätt. För nu har jag då själv registrerat rätt konto i betalningssystemet. För det är tydligen så det är nuförtiden. Man ska göra det själv om det inte ska bli strul.

Här är jag plågsamt medveten om att mitt gnällande antagligen förmedlar en bild av mig som en grinig gubbe, med den felaktiga uppfattningen att det var bättre förr. Och det ligger nog en del i en sådan bild i så fall, även om jag nu inte är teknikfientlig och så.

Men känslan är ändå att den moderna tiden även fört med sig en slags slarv som är en aning svårt att stå ut med. Plus att det verkar vara så att när det blir fel, vilket det naturligvis blir ibland, läggs skulden på kund liksom hela rättelseprocessen. Hade det varit något med systemet, kan jag nog tycka det vore rimligt att den felande hållit kunden skadeslös.

Så minns jag att det var en gång. Förr.

När det (i vissa avseenden) var bättre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget