Min egen fond

Min nya sparbank erbjuder en del kul funktioner. Den som jag nu satt mig in i visar utvecklingen på alla konton jag har där, justerat för insättningar och uttag, enligt samma princip som fondkurser sätts. Man får alltså en slags egen NAV-kurs (Net Asset Value) för sin egen "fond", där "fonden" då består av de tillgångar man har på de samlade konton man har där.

Den egna fondkursen kan sedan jämföras mot ett antal olika index. - Min Fond består f.n. av 87,1 % fonder och 12,9 % likvida medel.

Med tanke på den placeringsinriktning jag har, har jag då valt att jämföra utvecklingen i Min Fond mot DJ World Index.

Och då ser det för den senaste månaden ut som i diagrammet nedan. - Det är med viss tillfredsställelse jag konstaterar att Min Fond - måste hitta på ett klatschigt namn till den - gått drygt 3 procentenheter bättre under den perioden än det jämförelseindex jag använder.

Utveckling den senaste månaden (2016-05-24)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer