Fondköp

Maj månads slant för fondköp uppgår till 5000 kr. Normalt sett brukar jag göra månadens köp när lönen kommer, dvs. under månadens sista dagar.

Den här månaden gör jag annorlunda. Skälet är en uppgift i en artikel hos Avanza, där man visar att de kunder som köper vid fler tillfällen under ett år i genomsnitt får en betydligt högre riskjusterad avkastning än de som samlar ihop och köper för större summor vid ett fåtal tillfällen.

Och det jag nu gör är att tillämpa principen inom månad. Skälet till det är att jag väntar mig att det blir litet guppigt under maj. Så de 5000 kr jag avser köpa för delas in i småhögar om 500 kr, så att tio köp kommer att göras under månaden.

Bland dessa ingår köp i ny fond. En indexfondriktad mot Europa. Hela 100 kr avsätts i den. Per köp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer