Min konsumtion, mitt liv

Det här med sparande och investerande är ju en sak. En annan är livet och konsumtionen, som i viss bemärkelse kan ses som ett och detsamma. Vad man än gör innebär det någon form av konsumtion. Man är vad man äter. Eller gör.

Somt av det man konsumerar kostar pengar. Och i mina ansträngningar att utveckla min ekonomi ingår också att hålla litet koll på till vilken slags konsumtion pengarna går.

Nya bankens smarta bankfunktion gillas. Den kan verkar litet rå och oborstad till att börja med, men den är flexibel och möjlig att rätt lätt laborera med.

Mitt konsumtionsmönster innehåller en del egenheter att ändra på.

1. Jag är nikotinist. Och har hittills i år lagt nära 10 % av mina utgifter på det eländet. Den del av ovanan jag vill bli av med är rökandet, som bara är dumt, men svårt att bli av med. Men om jag gjorde det skulle jag få ner utgiftsposten med 50 %. - Just nu mobiliserar jag motivation. Och ett sätt att stärka den är att belöna sig själv och låsa upp sig i ett feedbacksystem. Planering pågår.

2. En annan kostnadspost som är stor är restaurang och café. Jag äter mina luncher ute. Jag lagar sällan mat hemma. Det senare bör jag ändra på. Luncherna fortsätter jag med, för maten på den syltan är lysande. Men hädanefter ska restaurangbesöken ransoneras.

3. Bilen är nästa stora post. Största delposten hittills under året är dock slutbetalningen av billånet. Räknar man bort den är det inte så där väldigt mycket att bråka om.

4. Sedan kommer boendet, som inte drar så värst stor andel av utgifterna, runt en femtedel av dessa har gått dit. Jag bor litet och billigt. Så den posten bekymrar inte.

I övrigt är min konsumtion begränsad. Jag har köpstopp på kläder i år, jag konsumerar väldigt litet kultur, förutom böcker och dem lånar jag rätt ofta på biblioteket, mina intressen för mig oftast ut i skogen. Shoppar prylar gör jag nära nog inte alls.

Men ändå, jag tycker själv att jag lever ett rikt liv.

Men som sagt, beskrivna slöserier må jag göra något åt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer