Guldkantade affärer

I grunden har jag ju en tämligen försiktig hållning till det här med sparande och investeringar, vilket då visar sig i att jag på sikt har för avsikt att ha 75-80 % av mina slantar i indexfonder och 20-25 % av mina slantar i mer aktiva tillgångar. Merparten av den senare högen har jag också för avsikt att ha i fonder, men då alltså i smalare branschfonder eller fonder som ger sig på marknader som t.ex. Afrika.

Men. En liten del av sparslantarna - i dagsläget motsvarande 2,3 % av det jag har - har jag dock för avsikt att leka litet med. Och det aktuella objektet för det lekandet är guld.

Första steget i den processen togs i fjol när jag köpte på mig andelar i BGF World Gold Fund, utan att riktigt veta vad jag gav mig in i. Med tiden har jag dock lärt mig att det i princip är att likna med att handla mot guldpriset med en hävstång om ca 3 gånger priset. Fondens utveckling i år hade igår varit ca 60 %, medan guldpriset gått upp ca 20 %. Men eftersom man då gör sig beroende av en hel del bolagsrisk och annat, har man ingen större kontroll på den där hävstången, så förra veckan bestämde jag mig för att plocka in vinsten på den affären. Och den blev hyfsad ändå, 34 % på ca 8-9 månader.

Men sedan har jag då börjat kika litet på s.k. minifutures, också med inriktning på guld. Affärerna så långt:

1. I måndags köpte jag MINI L GULD AVA 17, med en hävstång om ca 5, för 1012 kr och sålde för 1026 kr, vilket då gav en vinst om 1,4 % eller hela 14 kr.

2. I tisdags köpte jag samma instrument, med en hävstång om ca 5,  för 1085 kr och sålde för 1071 kr, vilket då gav en förlust om 1,3 % eller 14 kr.

3. Igår köpte jag MINI S GULD AVA 3, med en hävstång om 10, för 2052 kr och sålde nu på morgonen för 2362 kr, vilket gav en vinst om 15,1 % eller 310 kr.

Jag har handlat de där instrumenten för vinstpengar från guldfonden, så totalt sett har jag då gjort en vinst på 36,4 % på guldets utveckling sedan i höstas någon gång.

Och det är ju litet kul.

De tre affärerna ovan är att betrakta som övningar. Och det är inga stora belopp det rör sig om.

Mest är det som sagt lek. Merparten av sparslantarna kommer även framgent att ligga i betydligt långsammare och - kanske någon tycker - tråkigare instrument.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt