Frizon

I olika sammanhang finner jag mig som deltagare i möten som handlar om kommunikation. Organiserad sådan då, genomförd i organisationers intresse. En sak som då brukar dyka upp som tema är hur man når olika grupper människor som av ett eller annat skäl häckar på sociala medier. Företag vill marknadsföra sig och sina produkter. Offentliga myndigheter och kommuner vill informera eller föra medborgardialog.

Tekniker tänks ut för att samla in data och nå ut med designade budskap. Massor av tid och pengar läggs ner på att grunna ut hur kommersiella och andra organiserade intressen kan tränga sig in i människors "sociala" flöden. Nå dem. För sina syften.

För min del håller jag mig undan. Min närvaro på t.ex. Facebook är mycket begränsad. På LinkedIn nära noll. På Twitter går flödet till mig inte ifrån. Andra ställen deltar jag inte alls i.

Min frizon är den här bloggen. Av och till synlig långt ner på någon topplista här eller där, men oftast inte. För de allra flesta ej knuten till mig i det verkliga livet. En del av sociala media, men ändå inte. En plats där jag kan grunna fritt över sånt jag funderar på.

På mitt sätt. Och jag tycker att det är värdefullt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer