Livet som lånehaj - mars 2017

Strax innan årsskiftet fick jag för mig att det kanske skulle vara klokt att stoppa in en del av mina sparslantar i någon slags räntegivande tillgångar. Valet föll på Lendify, som är en slags marknadsplats som kopplar ihop långivande typer med lånesökande privatpersoner. Själva hanteringssättet går i princip ut på att man som långivare sätter in sina slantar på lämpligt konto och slantarna fördelas sedan på ett antal lån, efter det att bolaget gjort kreditprövningar och litet annat.

Den slant jag där satt in uppgår till 10 tkr, som sedan fördelats ut på 31 lån till en genomsnittlig nominell ränta om 7,59 %. Återbetalningarna sker månadsvis och min årsavkastning, efter avdrag för avgifter, beräknas nu bli 6,52 %. Bättre än sparkonto, men till högre risk. Den genomsnittliga löptiden för de lån mina slantar placerats i är f.n. 59 månader och jag har valt att amorteringar och inkommande räntebetalningar ska återinvesteras automatiskt i nya lån, så löptiden förlängs efterhand, månadsvis.

Det som intresserar mig nu så här i början av sparandet handlar om hur många av de jag lånat ut till som betalar för sent och hur många förseningsdagar det blir per lån. Dessa två mått tänker jag mig kunna fungera som en slags informell indikator på nånting. Riktigt vad vet jag inte, men jag kommer i alla fall att följa dem månadsvis. (Lånen identifieras genom ett låneid-nummer.)

Det är nu första månaden som jag är fullinvesterad på stället och jag räknar alla där betalningarna kommer in efter den sista var månad som försenade, borträknat helgdagar. Och den här månaden visar det sig då att betalningarna från 8 av 31 lån inte hade landat den sista mars. Av dessa åtta har sex lyckats betala så att slantarna har landat idag, vilket gör att sex lån tillskrivits en förseningsdag vardera och två lån har tillskrivits två förseningsdagar vardera. Totalt antal förseningsdagar blir då just nu 6+4=10.

Och ställer man det där i relation till antalet lån blir proportionen sena lån = 8/31 = 0,26 och antalet förseningsdagar per lån = 10/31 = 0,32. Och jag har gjort ett litet fint diagram som jag kommer att följa över tid, men som det inte är någon idé att jag lägger ut nu då tiden inte fått gå tillräckligt långt för att det ska vara meningsfullt.

Diskläjmer: Sparformen intresserar mig, på många sätt, men jag har ingen som helst koppling till bolaget annat än att jag sparar där och jag får inte de minsta lilla fördel av att jag skriver om det. Jag har bara litet skoj under en paus i arbetet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer