Kontanter, kreditkort och kontroll

I allmänhet är det ju så att pengar lättare rinner ut ur ens ekonomi ju mer abstrakta betalningsformer man använder. Kort är visserligen bekvämt, men då man inte ser pengarna lämna handen är det lätt att slarva. Särskilt lätt är det om man nyttjar kreditkort istället för betalkort, eftersom man då dessutom bibringar sig själv känslan av att kostnaden löser sig i framtiden. Typ när nästa lön kommer. Och så tecknar man in den, litet otänkt så där.

I USA är det där legio och hushållens genomsnittliga kreditkortsskulder visar förskräckliga siffror.

Själv har jag slagit till bromsen. Kontanter använder jag visserligen inte, men genom dagliga kollar av kontoställningen håller jag ändå mig själv i herrans tukt och förmaning.

Ibland är dock kreditkort bra att ha. Som nu när jag måste ut med 5 tkr för sommardäck till bilen om några veckor. Summan fördes nyss över till kreditkortet. Kvarvarande slantar på lönekontot utgör därmed det jag har att röra mig med fram till nästa lön. Enkelt, klart och tydligt.

Och risken för skjutande av kostnaden för däcken till nästa månad minskade dramatiskt.

Bra det. Det gäller att hålla sig själv i schack.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning