Risknivån i Min Egen Fond

Den minskades ju kraftigt i mars-april, genom växling över till räntefonder och att mer lämnades på sparkontot. Skälet till omviktningen var ett skutt upp i januari-februari, samtidigt som jag tyckte att värderingsnivån på en del tyngre innehav började se ansträngd ut. Lägg därtill Trump och beslutet om riskminskning effektuerades.

Under maj började jag tycka att jag tagit i för mycket. Hängslena stramade och livremmen skavde. Nytt beslut: Justera viktmodellen något, gör den mer offensiv. Men var försiktig.

För att utvärdera krävs verktyg. Jag gillar diagram. Därför bilden nedan, som visar fördelningen mellan offensivt och defensivt i Min Egen Fond. Det defensiva är sparkonto, ränteplaceringar och guld. Resten är aktiefonder och aktier. Junistapeln är plan, övriga är utfall.

Påbörjar nu en gradvis ökning av det offensiva innehållet till nivå som känns bekväm. Den är för liten nu, men ska ej tillåtas skena. Exakt var jag hamnar är ännu osäkert.

Diagrammet:


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer