Den där folkrörelsebanken

Som kund lämnade jag den år 2016. För gott. Det fanns flera skäl till det, där ett handlade om att jag inte var nöjd med tjänsteutbudet. Ett annat var att jag då var tämligen förbannad på den arrogans storbankerna visade kunderna i diskussionerna som uppstod efter att Eugen Fama erhöll ekonomipriset. I något eller några fall var kommunikationen från de fyra stora ut mot allmänhet och kunder då så direkt lögnaktig att jag bestämde mig för att inte göda den delen av marknaden igen.

När nu folkrörelsebanken hamnat i blåsväder kring penningtvättstransaktioner noteras åter hur kommunikation från bank mot allmänhet, kunder och (små) aktieägare präglas av liknande arrogans som jag tidigare tyckt mig se. Och folkrörelsenätverken präglas uppenbarligen av samma hålla-varandra-om-ryggen-mentalitet och halvkorrupta vänskapsrelationer som de alltid har gjort.

Nå, det är som det är med det och för egen del sörjer jag inte om de där blir litet omskakade i offentlighetens ljus. Bra tycker jag att det är när myndigheterna sätter ner fötterna.

Börskursen har naturligtvis krackelerat. Hittills är den ner 27 % efter det att bomben briserade. En del uppfattar det som köpläge. Direktavkastningen lär vara tvåsiffrig och man räknar väl också med att stormen småningom kommer att blåsa över och kursen återhämta sig. Värden finns nog i strukturerna så att det räcker och blir över. Så frestelsen kan jag förstå. Jag skulle nog själv frestas om jag nu inte hade suttit med mina emotionella blockeringar mot att ha med just den banken att göra. (Här finns ett undantag, men mer om det om en liten stund.)

Antag nu att det är en Svart Svan som flugit in. I mitt nyhetsflöde förekommer uppgiften att utredningen om folkrörelsebanken kan komma att leda till att den förbjuds att handla i amerikanska dollar. Uppgiften framförs av en advokat i SvD Näringsliv. Han fortsätter med att påstå att konsekvensen då blir att banken kommer att tvingas stänga, eftersom den då inte kommer att kunna verka på de marknader den behöver verka på. Riktigt hur ett sånt förbud skulle kunna komma till stånd begriper inte jag, men det har uppenbarligen någonting att göra med att banken utreds av en amerikansk myndighet med anledning det nu inträffade.

Om det nu skulle bli så, lär kursskrället landa på noll. Snabbt. Och de som sett köpläge nu lär komma att få ångra sig. Tillgången blir värdelös och beroende på hur hårt man gått in som småsparare blir det i så fall inte så kul.

Sannolikheten av ett förbud av slaget som leder dithän? Tja, vem kunde tro det här? Jag vet inte och kan inte bedöma sannolikheten av ett förbud. Noterar bara möjligheten. Och håller mig långt, långt bort från folkrörelsebanken.

Undantaget? Jo, stora delar av mitt fondinnehav utgörs av Robur-fonder, till delar av gammal vana, till delar av inlåsningseffekter kopplade till skatteregler och till delar av att jag inte hittat lämpliga alternativ. Det där gör mig litet obekväm, eftersom jag inte har varit konsekvent i mitt avståndstagande.

Men det är nog dags att ändra på det och byta bort de där Roburfonderna mot andra alternativ.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget