Om kraschen kommer

Hur rädd ska man egentligen vara för det?

Diagrammet nedan utgör ett förenklat försök att utifrån mina förutsättningar fundera litet kring det.

Inbyggt i diagrammet är följande sparmodell: Startkapital om 100 tkr investeras i aktier/aktiefonder, följt av månadsvisa tillskott om 7 tkr. Och det innebär att den samlade summa som investeras över en tid om 48 månader blir 436 tkr (orange kurva).

Den blå kurvan visar utvecklingen av sparkapitalet över tid med avkastningsantaganden inlagda. För enkelhetens skull antas en genomsnittlig utveckling om +1 % per månad, med slumpmässig någorlunda normalfördelad variation runt snittet.

Sen tuffar det på, litet stilla så där. Jämfört med verkligheten kanske svängningarna runt den genomsnittliga avkastningen underskattas något, men i stort ser det ut så där för mig. (I princip är det min sparmodell som byggts in i diagrammet tillsammans med de normalavkastningsantaganden jag använder mig av när jag räknar.)

Hur som helst, som diagrammet visar innebär det där att man i den visade simuleringen har landat på 21 % avkastning på det insatta kapitalet efter 35 månader. Insatta 345 tkr har mirakulöst blivit 416 tkr. Man känner sig nöjd. Läget är stabilt. Man mår gott. Man gratulerar sig till sin kloka och väldiversifierade strategi, som ökat ens förmögenhet med 71 tkr jämfört med om man inte satt slantarna i aktier/aktiefonder.

Som jag nu gör. För ungefär så där ser läget ut. Just nu. Efter snart 36 månader på Avanza.

Men sedan, i månad 36, kommer (överraskande) kraschen, med en brutal nedgång om 40 %. Vilket så på kort tid förvandlar de 416 tkr man skramlat ihop till 256 tkr och en samlad (latent) förlust om 96 tkr och en samlad avkastning på insatt kapital om minus 27 %.

Som diagrammet sedan visar, tar det, under antagande om återgång till normalläge, sedan tid innan man återhämtar sig.

Realistiskt? Inte helt. Antagandena under diagrammet är förenklade.

Men nog fan kan det hända (risken är absolut inte obefintlig) … och kul skulle det inte vara … och den enda gardering jag har är 20 % i mer "säkra" tillgångar, vilket skulle mildra det totala fallet.

Tål att fundera på det här ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer