Månadens sparslant - mars

Min Egen Fond har under mars månad hittills gått upp med 1,88 %.

Starkast positivt bidrag har aktierna gett, + 7,93 %, tillsammans med spekulationerna, +4,65 %. Fondinnehavet har skuttat upp med 1,1 % totalt sett, där det främst är några branschfonder som gått bra (fastigheter, teknologi), tillsammans med min guldfond.

Endast en fond visar röda siffror den här månaden och det är Latinamerikafonden. Allt annat har gått upp.

Hittills idag har aktieinnehavet skuttat till uppåt, med nära 0,7 %.

Allt detta gör att jag nu drar öronen åt mig. Jag är inte beredd att gå så långt som att börja sälja av i större omfattning, men månadens sparslant som nu landat på sparkontot på Avanza får ligga kvar där, förutom en liten post om 0,4 tkr som stoppas in i det enda innehav med negativ utveckling under månaden.

Det där innebär att jag ökar andelen defensiva innehav i Min Egen Fond från 19,1 % till 20,5% jämfört med om jag skulle köpa för hela slanten. (Uttryckt på annat sätt ökar jag det defensiva innehavet med 7,1 %.)

Syfte: Handlingsberedskap inför nedgång. Jag vill ha kassa nog att köpa för om lämpliga tillfällen infinner sig.

Beslutsregel: Under kommande månad köper jag bara sånt som blir "billigare" (gäller fonder). Innehav som går upp köps ej. Det mekaniska månadssparandet i fonder/aktier läggs på is ett tag i avvaktan på kommande utveckling.

Undantag: Spekulationer, som kommer att göras. Dessa kommer att inriktas på att dra nytta av ev. nedsläpp och är att betrakta som en slags försäkringsstrategi. Omfattningen blir mycket begränsad. Spekulationsköpen betraktar jag även som lek och träning.

Så: Jag skyddar inte sparkapitalet genom att sälja av, däremot riskar jag bara begränsade delar av nysparandet ett tag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer