Inte helt enkelt - Roburfonder

Sur och grinig är jag. Igen. Och Swedbank vill jag helst inte ha något alls med att göra längre. Inte på något sätt, men samtidigt är det så att 8 av de 15 fonder jag har är Roburfonder. Det är i och för sig inte så konstigt, eftersom

(a) de är marknadsledande,
(b) när jag började spara i fonder igen var jag kund i Swedbank och
(c) en del av deras fonder är riktigt bra (i mina ögon).

Innehavet mitt visas i tabellen nedan.

Jag alltså sur och vill byta. Till likvärdiga fonder eller bättre, vilket visar sig inte vara helt enkelt.

1. Den europeiska småbolagsfonden är låst på så sätt att den ligger på traditionellt fondkonto, inte ISK. Att byta den utlöser reavinst och skatt, så den lämnar jag tillsvidare helst i fred.

2. Asienfonden är en indexfond, med låg avgift och hyggligt resultat. Den skulle jag vilja byta, men det är den enda indexfonden med bred exponering mot Asien som finns på det fondtorg jag nyttjar. Om det hade funnits likvärdig fond i annat bolag, t.ex. SPP, hade jag bytt.

3. Sverigefonden och Europafonden är indexfonder på näraliggande marknader. Dessa bör gå att byta mot likvärdiga, både vad gäller avgift och utveckling. För Europafonden innebär det byte av hela innehavet, för Sverigefonden inte, eftersom hyfsat stor del ligger på den vanliga fondkontot, som jag betraktar som låst på så vis att det jag har där får stå, men jag gör inga nya köp dit.

4. Medica, Fastighet, Technology och Östeuropa är aktivt förvaltade fonder med bra rykte och med investeringsprofiler jag vill ha. Här ska jag leta efter passande alternativ, med lämpliga inriktningar, avgifter och historik. Kriteriet jag kommer att följa är att alternativen ska vara så lika de jag har som möjligt eller vara märkbart mycket bättre med sikte på framtiden (gissningar, så klart).

Jag kommer alltså inte att lyckas byta alla Roburfonder mot likvärdiga eller (i mina ögon) bättre alternativ.

Men jag ska försöka.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt