Den ljusnande framtid

Det sparande jag ägnar mig åt är utformat för att fylla två syften:

a) att skapa trygghet (potentiell frihet), vilket i mitt fall betyder att jag totalt sett ska ha tillräckligt för att utan besvär klara mig minst ett år utan jobb, genom en kombo av a-kassa, inkomstförsäkring (ingår i fackavgiften) och tillgängliga besparingar. Med utan besvär menas utan att behöva förändra nuvarande konsumtionsnivå.

b) att skapa frihet, vilket i mitt fall betyder att bygga en ökande andel passiv inkomst, utöver det jag drar in på löneslavsarbete.

Om jag nu fortsätter på det sätt jag beskrev i det här inlägget, blir då frågan den hur jag kommer att lyckas om jag fortsätter som jag gör nu.

Premissen är alltså att jag i snitt har 0,7 % i värdeökning per månad på fondkapitalet och att jag tillför det 5000 kr per månad. Och fortsätter så i tio år med start från 150000 kr i början av År 1.

När tio år då har gått  kommer det hopsparade beloppet att uppgå till knappt 1,3 miljoner kronor. Av detta kommer då 150000 kr att komma från startbeloppet, 600000 kr att utgöra summan av de månadsvisa insättningarna och drygt 530000 kr kommer att vara värdeökning genom fondernas utveckling över tid. Osäkerheten är naturligtvis stor. Det kan bli såväl mer, som mindre.

Utvecklingen av den passiva inkomsten visas i diagrammet nedan. Den blå linjen visar hur den passiva inkomsten utvecklas som procent av den disponibla inkomsten utan löneutveckling. Den röda linjen visar hur den passiva inkomsten utvecklas med en årlig löneutveckling om 2 %.

Den gröna linjen visar sparkvoten, dvs. hur stor andel av den disponibla inkomsten jag stoppar in i sparandet per månad. Idag ligger den kvoten på knappt 20 %. Om tio år är den nere på drygt 15 %, eftersom jag tänker mig plocka ut samtliga kommande löneökningar i form av ökat konsumtionsutrymme. (Utan löneökningar är den andelen platt och oföränderlig.)

Rik kommer jag aldrig att bli. Inte heller fullständigt ekonomiskt oberoende. Men om tio år kommer jag - givet att det här slår in - att ha en passiv inkomst om 26 % ovanpå min disponibla löneinkomst. Idag ligger den andelen alltså på 5 %. Så jag fortsätter nog på den inslagna vägen ett bra tag till.

(Kalkylen tar inte hänsyn till skattejox och sånt, utan utgör en väldans förenkling av saker och ting.)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer