Guldkorn i informationsbruset

Förutom mitt alldeles personliga fokus på privatekonomiska frågor, och motiven bakom det, har mitt intresse för ekonomiskt grundade modeller som verktyg för att beskriva, förstå och förutse vad diverse olika aktörsgrupper har för sig ökat på sistone. För mycket av det beteende jag skådar runt mig är i alla fall kvasi-rationellt styrt av hur människor reagerar på vinster och förluster i en värld fylld av restriktioner på resurssidan.

Pengar må vara en sak, men värdet av den tid vi har att ägna oss åt olika saker torde för de flesta av oss egentligen vara en mer central faktor.

Så jag läser och läser. Och googlar och googlar. Och hittar Gary Beckers nobelföreläsning.

"Different constraints are decisive for different situations, but the most fundamental constraint is limited time. Economic and medical progress have greatly increased length of life, but not the physical flow of time itself, which always restricts everyone to twenty-four hours per day. So while goods and services have expended enormously in rich countries, the total time available to consume has not."

Värd att läsa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer