Saker man verkligen behöver

Medan jag låter det undermedvetna arbeta inför eftermiddagens rapportskrivande, passar jag på att ägna de medvetna tankarna åt frågan om vilka saker man egentligen behöver. Och här handlar det alltså om en väldigt strikt och snäv definition av begreppet 'behov'. Med det menar jag alltså grunkor som är nödvändiga för att man ska kunna hålla sig vid liv och vid någorlunda god vigör.

Förankringen behöver alltså ligga i saker man behöver för att tillgodose grundläggande behov av skydd från väder och vind, värme, sömn, vätska, föda. Dessutom kan man väl lägga till sånt som handlar om att tillgodose någon slag grundläggande informationsbehov, i syfte då att ordna kring de andra sakerna.- Syftet med funderingen ligger på att identifiera någon slags absolut miniminivå för de prylar man verkligen behöver.

1. Bostad. - Torde man nog behöva, åtminstone någon sort av. Och eftersom temperaturerna är som de är där man bor torde det vara lämpligt att sträva efter något litet mer än ett tält. Här tror jag att en absolut miniminivå för mig skulle handla om en väldigt liten lägenhet, med pentry för matlagningens skull, samt, naturligtvis, tillgång till avträde och dusch. Tillgång till tvättstuga torde också höra dit. Skulle tro att minimistorleken kan hamna någonstans vid 20-25 kvm, vilket är ungefär halva storleken på den bostad jag har. - Äga behöver man inte. Hyra är OK.

2. Möblemang. - Givet bostadstorleken torde det nödvändiga möblemanget handla om en säng (med sängkläder), ett bord, en stol och kanske en hylla eller skåp att ha andra grejer i. Det bör räcka. Inget av detta är dock strikt nödvändigt, men i längden kan det bli litet torftigt att leva sitt liv på golvet.

3. Vätska och föda. - Kyl, frys och spis underlättar. Rinnande kranvatten också. - Finns sånt, torde man sedan kunna klara sig hyfsat med en mugg, en tallrik, bestick, en stekpanna, en kastrull och en bra kniv. För bekvämlighetens skull kanske man kan lägga till en ugnsform, en visp och en osthyvel, även om det senare nog kan räknas som lyx ur det här perspektivet.

4. Hygien. - Man måste kunna hålla sig ren, så dusch, tvål, schampo, tandkräm, tandborste, en nagelsax, en rakhyvel (eller rakapparat) och en handduk slänger jag in bland det jag behöver. - Visserligen torde jag inte avlida av litet skägg, men med en aning slapp tolkning av begreppet slänger jag ändå in de grunkorna bland det behövda. - Städa måste man också kunna göra, så dammsugare och mopp och skurhink läggs till.

5. Kläder och skor. - Här där jag bor varierar utetemperaturen mellan ca -30 grader Celsius och + 30 grader Celsius under ett år, vilket driver upp det nödvändiga kläd- och skobeståndet något. Men man bör ändå klara sig långt med tre par fillingar, tre par strumpor, tre par undertröjor (t-shirts) och ett rejält underställ i merinonull. Två par jeans, två skjortor, en varmare tröja för vintern bör fixa utsidan. En skaljacka (och ev. byxor) läggs till, liksom en rejäl mössa, en buff och bra handskar. Ett par vinterkängor och ett par lågskor för sommarhalvåret får komplettera. Därtill en livrem av god kvalitet. - Det där bör faktiskt räcka. - Som lyx kan man kanske tänka sig ett par shorts för varma dagar.

6. Transporter. - Här är det enkelt. Nej, man behöver varken bil eller cykel. Man kan gå. Eller åka buss. Visst, det blir besvärligt, men i strikt mening behöver man inte annat än apostlahästarna. Dessutom kan man behöva en ryggsäck för att transportera sånt man vill ha med sig.

7. Information. - Även här är det väl så att man inte i strikt mening behöver någon sak. Man kan fråga sig fram. Och titta ut genom fönstret. TV:n kan man kasta ut, radion likaså. Och nog kan man klara sig utan mobiltelefon. Men jag väljer nog ändå, av rena bekvämlighetsskäl, att lägga till en smart mobiltelefon till sånt man verkligen behöver. Och därtill en laddare. - Så löser man t.ex. behovet att kunna betala sina räkningar och tillgodogöra sig nyheter. Viss förströelse kan också en sådan apparat bistå med. - Jo, en sån som jag behöver också mina glasögon, även om jag nu inte avlider utan dem.

Så där. Klart. Mer än så behöver inte jag för att leva ett gott liv. Enkelt, rörligt och ändå hyfsat bekvämt. - Och räknar man ihop antalet nämnda pinaler tror jag faktiskt att man hamnar under hundra. Totalt sett.

Resten är överflöd.

Tillägg: Kunde inte låta bli att räkna igenom för att se hur många prylar det blev totalt sett. Räknade då bort sånt som är inbyggt i bostaden, typ: kyl, frys, spis, dusch, och sånt som är att betrakta som förbrukningsvaror, typ: tvål, schampo, såpa, trasor, toapapper, o.dyl.

Och jag landar då på att man klarar ett hyfsat gott liv på endast 55 prylar.

Jämför då det med de 830 poster jag har i den inventering jag gjorde för något år sedan och som jag hållit uppdaterad sedan dess.

Jag skulle alltså ha möjlighet att göra mig av med 93 % (!!!) av de grejer jag äger och ändå ha det ganska bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer