Ekonomistyrning

Under de senaste åren har det mesta av mitt privatekonomiska fokus legat på diagrammet som visas här nedan. Diagrammet sträcker sig från den 1/1 2013 till den 31/12 2018 och visar utvecklingen av mitt korta sparande (blå kurva), utvecklingen av min aktiva skuld (röd kurva) samt nettot av dessa båda (grön kurva). - Allt till höger om den vertikala röda linje som ligger längst åt vänster är min Plan. Allt till vänster om den linjen är historia. De horisontella streckade linjerna utgör målnivåer och jag balanserar just nu kring den nedersta av dessa.

Den aktiva ekonomistyrning jag har tagit sikte på har handlat om att skyffla den gröna kurvan stadigt uppåt i jämn och för livsföringen hanterbar takt.

Jag har nu nått målet om att få ner den röda kurvan till praktiskt taget ingenting. Och därmed avtar betydelsen av just det här diagrammet som ekonomistyrningsmedel. Fokus torde fortsatt ligga på hur den gröna kurvan utvecklar sig, men sannolikt kommer jag att sköta det med hjälp av andra visualiseringshjälpmedel. Andra diagram alltså.

Och om jag nu ska vara hjärtligt ärlig: Det känns väldigt, väldigt skönt att kunna lägga just det här diagrammet till handlingarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt