Saker och så

Ligger och slöar och funderar. På saker. På att såna kan vara användbara, men att de har en del nackdelar, främst att de väger och tar plats. Och kostar att skaffa sig.

I min lista över saker jag har ingår 830 poster. Somliga av dessa poster innehåller flera fysiska föremål, så antalet enskilda saker är alltså större. 

Några av de saker jag har använder jag inte. Så de är mest i vägen och bör avyttras, på det ena eller andra viset. Och tanken blir alltså att sakbanta ner till en nivå där jag bara har vad jag behöver och vad jag vill ha för att jag har nettonytta av dem. Litet smått godtyckligt har jag satt ett mål om att banta bort 12 % av de prylar jag nu har. 

Hundra grejer ska alltså bort under året.

Här krävs en del tänkande, för de grejer jag har kan sorteras i fyra högar:

A. Sånt jag vill ha för att jag verkligen behöver dem
B. Sånt jag egentligen inte vill ha eller bryr mig om, men måste ha för att jag verkligen behöver dem
C. Sånt jag vill ha, men egentligen inte behöver
D. Sånt jag inte vill ha eller bryr mig om, och heller inte behöver

Börjar man sortera märker man snabbt att antalet prylar som strikt hör till A eller B - sånt man verkligen behöver - är mycket få. Det mesta jag har, t.ex. min mobiltelefon, tältet, cykeln, de flesta böckerna och så, hör till hög C. Och en hel del hör till hög D, t.ex. diverse utslitna klädpaltor och en del annat. Rätt mycket av det som finns i hög D är sånt man har för att man fått eller bara har kvar för att de "kan vara bra att ha". Sällan används dessa grunkor, t.ex. har jag ett gäng CD-skivor som nära nog aldrig har spelats de senaste fem åren. De bara står där i hyllan och ser anklagande ut.

Men trots att det är så att det finns en hel del i hög D, är dessa grejer svåra att rensa bort.

De kan ju vara bra att ha ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget