Koll på fonderna

Det är i slutet av mars och det är dags att göra någon slags avstämning när det gäller mina fonder. Och då ur allokeringssynvinkel, dvs. koll görs avseende var i hela fridens namn jag har pengarna någonstans i världen.

Och då ser det ut så här, enligt Morningstars genomlysningsfunktion:

Afrika och Mellanöstern 0,4%
Asien exkl  Japan 13,6 %
Australien och Nya Zeeland 2 %
Japan 9,5 %
Latinamerika 0,2 %
Nordamerika 40 %
Sverige 14,7 %
Västeuropa exkl Sverige 19,2 %
Östeuropa 0,3 %

Frågan som då uppstår är om den fördelningen är ändamålsenlig. För att få någon slags måttstock att jämföra mot brukar jag kolla fördelningen i det statliga sofflocksalternativet inom premiepensionssystemet.

Det som visar sig då är att jag fortfarande har alldeles för mycket i Sverige. Sofflocksalternativet nöjer sig med att placera 1,1% av slantarna lokalt och jag har alltså 14,7 %. Rationellt är det inte, eftersom landets andel av världsekonomin ligger nånstans kring 0,7 % och tillväxttakten kan man nog räkna med kommer att vara lägre än snittet för övriga världen. Bilden är fortfarande då att andelen i Sverige ska ner.

Upp ska andelen i Nordamerika. Här ligger sofflocksalternativet på en andel om 55,5 % jämfört med den egna om 40 %. Så kommande köp torde till hyfsat stora delar komma att hamna i min billiga indexnära USA-fond. I grunden ser jag dessa köp som defensiva, eftersom aktiemarknaden i USA svänger betydligt mindre än vår inhemska marknad gör.

Överviktad jämfört med sofflocksalternativet är jag numera i Asien och Japan. Och så får det vara, eftersom det inte skekar alltför mycket och eftersom jag medvetet väljer att övervikta just i Asien. Andelen i Japan tänker jag mig ska ligga ungefär som i sofflocksalternativet.

I Västeuropa är jag f.n. svagt underviktad jämfört med sofflocksalternativet. Jag låter den underviktningen växa ett tag, men tanken är att ligga ungefär i nivå.

Afrika, Mellanöstern, Latinamerika och Östeuropa låter jag tillsvidare vara. Det hoppar för mycket där.

Beslut: Köp under kommande kvartal riktas helt och hållet in i den indexnära USA-fonden. Målet är att 45-50 % av slantarna ska ligga i Nordamerika. Därefter prioriteras Europa och Asien.

Sen får vi se.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer