Ny ekonomistyrning

Nu när jag har nått mitt viktigaste mål för min ekonomi, att bli skuldfri, gäller det att stanna till, ladda om och ta nytt sikte. Och då behöver jag något specifikt att styra mot.

De grundläggande, övergripande styrprinciper som jag följer finns beskrivna på sidan om just principer, så här handlar det om något annat. Och jag väljer då att lägga särskilt fokus på mitt sparande, särskilt den del som jag styr till sparkontot och till mina båda fondkonton. Aktuell sparsumma som styrs dit är som jag nämnt i tidigare inlägg 5 000 kr. Och jag kommer inte att öka den summan framöver.

För att då visualisera och löpande följa och anpassa utveckling och måluppfyllelse kommer jag att följa ett diagram, det som visas här nedanför. Diagrammet visar perioden 31/12 2015 till 31/12 2018 och handlar alltså främst om hur min Plan framåt ser ut. Den planen är inte fix, utan justeras efterhand som utvecklingen rullar sig fram. Så sakteliga.

Tre målnivåer är inlagda i diagrammet, en röd, en gul och en grön. Den röda ska jag över, vid den gula börjar jag fundera över den gröna. När den gröna passeras omvärderas saker och ting i grunden. I princip är det så jag har gjort från 2013 och framåt. Och för mig har det funkar mycket bra, för jag tror inte riktigt på rigida scheman i en värld som är både rörigt och rörlig. Visstm det är bra att ha en Plan, men den måste vara flexibel och vara försedd med en eller annan reservutgång. Och det är så jag tänker även kring det här diagrammet.

Som visas här:

De tre kurvor som kommer att vara i fokus framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning