Känsligheter

Kan inte låta bli att göra ett tillägg till föregående inlägg.

Som förutsättning för utvecklingen av min passiva inkomst använder jag alltså en slags kalkylränta om 0,7 % per månad, vilket då motsvarar 8,7 % per år.

Men vad händer om jag är mer lyckosam? Eller mindre?

Om jag höjer avkastningsförväntningarna till 12 % per år, motsvarar det 0,95 % per månad. Och effekten av det blir då att den passiva inkomsten År 10 ökar till 43 % av den disponibla inkomsten för alternativet med en löneutveckling om 2 % per år. Och det är alltså 65 % mer än vad jag landar på med den kalkylränta jag använder nu.

Om jag istället sänker avkastningsförväntningarna till 5 % per år, motsvarar det 0,41 % per månad. Och effekten av det blir att den passiva inkomsten minskar till 12 % av den disponibla inkomsten för alternativet med 2-%-iga löneökningar per år. Eller 54 % mindre än vad jag landar på med den kalkylränta jag nu använder.

Så - summasummarum eller hur man nu skriver det där - blir det en passiv inkomst i framtiden, år 10, om mellan 12 och 43 % snurrande kring huvudalternativet om 26 %.

Givet antagandena.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget