Lönejustering

Så har då årets utvärderings- och lönejusteringsprocess resulterat. Och förra årets selektivt demonstrerade irritationsutbrott - jag har visat initiativkraft och ansvarstagande - får positiva pekuniära konsekvenser. Åtminstone nominellt och brutto.

Bruttolönen skyfflas alltså uppåt, med hela 2,7 %. Och jag hamnar över brytpunkten för statlig skatt.

Det där innebär att min disponibla inkomst ökar med 573 kr i månaden, enligt räknemodulerna på Ekonomifakta. I procent räknat skuttar den disponibla inkomsten upp med 2,1 %. Av löneökningen får jag själv behålla 57 %.

Hade samma skatteregler gällt i år som ifjol hade jag fått ut ytterligare 362 kr netto.

Under 2016 har jag ålagt mig själv ett sparbeting om 5300 kr per månad, i snitt över året. Räknat på nettolönen innan lönejusteringen innebär det en sparkvot om 19,7 % och ett konsumtionsutrymme om 80,3 %. Efter lönejusteringen landar sparkvoten på 19,4 % och konsumtionsutrymmet på 80,6 %.

Den månatliga summan tillgänglig för konsumtion, efter avdrag för sparande, ökar med 2,6 %.

Med detta förklarar jag mig vara någorlunda nöjd. Och det blir nog så att jag fortsättningsvis låter sparandet ligga kvar på nuvarande månadssumma och plockar ut kommande löneökningar som konsumtionsutrymme.

Det är dags för det, efter de senaste årens hårda prioritering av att få bort skulder och bygga sparande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer