Biljävel

Där jag bor är det kallt. När det är kallt vill man gärna ha en bil som startar. Noggrann är man därför med att använda motorvärmare och så.

Trots det har bilskrället varit trögstartad nu några veckor. Men den har trots allt startat. Ända tills igår, då den strejkade och vägrade komma till liv.

Surt. Särskilt som man befinner sig mitt i en flytt och behöver transportera både det ena och det andra.

Misstänker gör jag nu att batteriet behöver bytas. Tummarna håller jag för att det inte är något annat och dyrare fel. Ett batteribyte lär gå på ca 2000 kr och det kan jag stå ut med, men mer vill jag helst inte ut med nu.

Somliga utgifter för bilen visade sig dock värt pengarna. Vart år lämnar jag nämligen in den för service enligt tillverkarens rekommendationer och då erhåller man fri assistans i ett år. Och villkoren för det är hyfsat förmånliga.

Så man ringde. Och efter en fem-tio minuter infann sig en glad kille i orangea kläder i en jättebil med vajrar och grejer. Sen åkte skrället till verkstan. Förhoppningsvis blir den klar idag.

Kostnaden för den årliga servicen betalade sig nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer