Förvånad

Bland mina uppgifter här i livet ingår att räkna, försöka förstå och meddela mina iakttagelser till andra.

Nu har jag nyss kikat litet på andelen av befolkningen 20-64 år som lever på sociala ersättningar och bidrag i landets olika kommuner, baserat på s.k. helårsekvivalenter. Här finns en rätt kraftig säsongseffekt, med toppen nån gång runt februari vart år. Bland ersättningsformerna finns sjukpenning, sjuk- och aktivitetsersättning, arbetslöshet, arbetsmarknadsåtgärder och försörjningsstöd.

Diagrammet nedan visar resultatet av mina ansträngningar i form av sambandet mellan andelarna för respektive män och kvinnor för februari 2018.

Och det som slår mig är spridningen. Det ser helt enkelt helvetiskt olika ut i olika kommuner. Extremkommunerna med avseende på andelen män som lever på sociala ersättningar och bidrag har markerats i diagrammet. Själv är jag egentligen intresserad av en kommun som ligger mitt i svärmen.

Skillnader mellan kommuner hade jag väntat mig, men inte så stora.

Det finns en del bekymmer i det här landet.

Källa: SCB:s statistikdatabas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer