Lönedags

Och till skillnad från andra månader kommer hela slanten att få stanna på lönekontot. Inga fondköp planeras. Inga aktieköp heller. Inte ens en överföring till sparkonto kommer att ske.

Nu innebär det dock inte att sparandet minskar för januari månad. Månadens sparslant fördes över direkt efter månadsskiftet, då jag då tyckte att dittillsvarande nedgång motiverade tidigarelagda köp inför en ev. uppgång under januari. Särskilt mycket rationellt underlag för det beslutet hade jag inte, utan det var mer "en känsla någonstans inom mig". Och så långt har jag inte ångrat beslutet.

Det här innebär dock att nästa planerade sparslantsöverföring inte sker förrän i slutet av februari och att jag nu lugn avvaktar utvecklingen.

Annars har de två senaste månaderna kännetecknats av strikt sparsamhet. Sparkvoterna för respektive månad har legat på 48 % och 53 %, vilket innebär att litet drygt 15 tkr extra finns kvar.

Skälet till sparsamheten kommer nu: rejält ökad boendekostnad + dubbla hyror + flyttkostnader (typ hyra av lätt lastbil och en del annat). De tillfälliga extrakostnaderna uppgår till ca 2 ggr 4 tkr, så det är ändå inte värst, men jag ska ut med mer pengar nu i januari och februari än jag är van vid, så jag har tagit i litet extra för att känna mig säker.

Så snart saker stabiliserar sig efter flytten justeras vardagsbudget och strikt budgetdisciplin införs under ett halvår eller så. Sedan bör jag ha vant mig vid de nya nivåerna och kan börja leva som vanligt, med mindre strikt hållande i slantarna.

Det planerade sparande berörs inte av förändringarna, det kvarstår, utan det blir den dagliga livsföringen som sätts under lupp ett tag framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer