Tre ekvationer

1. 1640x + 9758; R^2 = 0,99
2. 8817x + 131548; R^2 = 0,99
3. 1224x + 163000; R^2 = 0,99

Ekvationerna beskriver utvecklingen av i tur och ordning: min kassa, mitt korta sparande och mitt långa sparande. Enheten är kr.

De underliggande dataserierna omfattar perioden december 2015 till december 2021, så det rör sig om en kombo mellan historisk utveckling tre år bakåt och plan/prognos tre år framåt. Och det är månadsvärden det handlar om, så x = löpnuffra för månad.

Saker och ting kan givetvis ändras när det handlar om planer och prognoser och den justering som kan bli aktuell handlar om att pengar kan komma att flyttas från ekvation 1 till ekvation 2.

Oavsett det visar ekvationerna på en tämligen stabil utveckling. För mig blir slutsatsen att min sparstrategi fungerar.

Det största värdet för mig att göra så här är att perspektivet med tre år bakåt och tre år framåt gör att jag aktivt kan styra utifrån marknadsutvecklingen. Jag vet varifrån jag kommer, var jag är och vart jag ska. En sättning på marknaderna just nu avspeglar sig i omedelbart avläsbara konsekvenser i det diagram som visar dataserierna.

Förutsättningen är dock att mina antaganden om "normal" avkastning framåt i tiden håller. Här använder jag som kalkylantagande ungefär den historiska avkastningen på börsen som den sett ut långsiktigt bakåt, minus någon procentenhet.

I vilket fall: Det tuffar på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer