Ett stökigt år

Bland mina egenheter finns att jag noterar utvecklingen av Min Egen Fond inte bara i svenska kronor, utan även i amerikanska dollar och i gram guld. Utvecklingen - som inkluderar egna insättningar plus värdeförändringar räknat i procent sedan måndagen innan brexit-valet - visas i diagrammet nedan.

Den blå kurvan visar utvecklingen i svenska kronor, den gula utvecklingen räknat i gram guld och den gröna räknat i amerikanska dollar. (För övrigt matchar värdet av MEF snart genomsnittsamerikanens nettoförmögenhet.)

Av diagrammet framgår att det senaste året varit stökigt, vilket i och för sig inte är någon nyhet. Men kurvorna visar också att det finns en del luft i utvecklingen räknat i kronor om man jämför mot de andra två. Utvecklingen räknat i gram guld eller amerikanska dollar har varit betydligt sämre. Och om det gapet ska slutas torde det innebära att den blå kurvan kommer att utsättas för ett tryck nedåt så småningom.

För mig är det omöjligt att säga när det kommer att ske. Att det kommer att ske är jag dock tämligen säker på.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond