Det reella sparutrymmet

Det kan uppskattas till ca 63 % av min lön efter skatt. Den andra delen utgörs då av konsumtion som kan anses nödvändig för att jag ska kunna skydda mig från väder och vind, äta mig mätt och hålla mig någorlunda i skick i övrigt. Ett annat sätt att beskriva det är att 63 % av min konsumtion skulle vara överkonsumtion om jag valde att inte spara någonting alls utan konsumera upp hela nettolönen.

Så ser alltså den reella "budgetlinjen" ut i avvägningen mellan konsumtion och sparande, för min del, efter det att den "nödvändiga" konsumtionen räknats bort. Och någonstans efter den linjen ska det finnas en optimal punkt, en punkt som ger mig den mest nyttiga kombitionen av överflödskonsumtion och sparande, givet då just min speciella preferensstruktur.

Idag ligger mitt planerade sparande på ca 31 % av vad som vore teoretiskt möjligt. Och då räknar jag inte in det "naturliga" överskott som uppstår efter det att jag under en månad konsumerat vad jag vill göra. För normalt sett är det så att sådant överskott uppstår i slutet av månaden. Och det överskottet hamnar då i en slags likviditetsreserv, som till delar kan omvandlas till egentligt sparande.

Alltihop det där talar för att den optimala punkten för mitt sparande ligger en aning högre än idag.

Faktiskt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning