Sparplan 2017

Man har ägnat en liten stund åt att fundera över  nästa års sparplan och kommit fram till en grundmodell. Sammanfattar i termer av procent.

Sparande = Inkomst - Utgifter = 100 - 77 = 23

Ambitionen om ett 23 %-igt sparande känns lagom. Jämfört med årets andel innebär det i själva verket en sänkning från 25,3, vilket gör att konsumtionsutrymmet höjs. Nästa år behöver jag inte amortera några lån, eftersom jag blir skuldfri nu på onsdag. Ev. löneökning nästa år förs också till konsumtion. Sparandet låses till fix summa per månad. Plus ev. restöverskott.

Det där innebär följande för utvecklingen av mina samlade finansiella tillgångar nästa år, givet att fonderna går upp 8,7 %, återbäringsräntan på livförsäkringen blir 3 % och räntan på sparkontot ligger stilla på 0,25 %.

Över året, i procent:
Utgångsvärde = Ingångsvärde + Sparande + Avkastning = 100 + 15,6 + 5,5 = 121,1

Per månad i snitt, i procent:
Utgångsvärde = 100 + 1,19 + 0,42 = 101,61

Självklart kommer det inte riktigt att bli så där. Men man kan notera att den faktor jag själv har kontroll över, sparandet, står för 100 *15,6/21,1 = 74 % av den förväntade värdeökningen under året, vilket ändå gör osäkerheten i avkastningskomponenten hanterlig. Det finns handlingsutrymme.

Ett annat sätt att resonera kring det där är att jag subjektivt sett tål följande utveckling 2017, utan att bli nämnvärt deprimerad:

Utgångsvärde = 100 + 15,6 - 15,6 = 100

Och det innebär då att fonderna kan gå ner en hel del mer utan att det blir katastrof. I själva verket innebär den sista ekvationen att jag tål en nedgång av fondernas värde om 37,5 % nästa år utan att drabbas det minsta lilla av panik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer