I ett annat land

I vårt land ser min balansräkningsekvation ut så här i tkr:

EK = FT + RT - S = 445 + 168 - 40 = 573

där EK = nettot, FT = finansiella tillgångar, RT = reala tillgångar och S = skulder.

Jag är inte rik. Kanske inte ens välbärgad. Men helt på bar backe står jag inte längre. Och i princip är jag skuldfri. De 40 tkr som tas upp består av en nu onyttjad kredit.

I ett annat land, där jag, inte Staten, skötte mitt liv och mina val på eget sätt, skulle ekvationen kanske se ut så här i tkr, om jag tänkt mig för, varit klok och sparat till pensionen i privata lösningar i samma omfattning som det statliga tvångssparandet nu tvingat mig att göra:

EK = FT + RT - S = (445 + 2451) + 168 - 40 = 3024

Det jag har lagt till är alltså värdet av min inkomstpension, premiepension och tjänstepension. Mina pengar. Men i Statens och pensionsinstitutens förvar. (Hoppar alltså över värdet av sjukförsäkring, föräldraförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, etc.)

Räknat så har jag alltså en nettoförmögenhet om drygt 3 mkr. Som är min. 

I ett annat land där ansvaret att bygga upp sparandet helt och hållet - extremalternativet alltså - varit privat och individuellt: Skulle jag ha gjort det? Hade jag varit så framsynt? Hade jag haft sådan självkontroll? Hade jag orkat skaffa mig information och kunskap nog?

Klåen vet.

Nu ställs alltså två system mot varandra: ett statligt organiserat tvångssystem mot ett helt fritt individuellt system. Kanske kan man tänka sig blandformer som kanske är mer tilltalande än dessa båda extremer?

Själv tror jag det ...

Kommentarer

  1. Ett problem är att du inte kan göra det ceteris paribus. Du är inte ensam. Om de som inte inser behovet av att spara konkurrerar med dig kommer de sänka sin lön (men även priser) och därmed din. Du kommer då få sämre möjlighet att bygga upp EK. Samtidigt kommer de återkomma på ålderns höst och kräva att du är med och hjälper dem, för vem kunde veta att man blev gammal ?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer