Värdet av ännu en sparad krona

Om min inkomst är I, min konsumtion K och mitt sparande S, har de senaste åren K/I = 0,70. Och det innebär då att S/I = 0,30. I S ingår då det som sätts av på sparkonton, fondköpen samt amorteringarna på det lån jag tog när jag köpte bil för drygt tre år sedan. Grovt räknat har dessa stått för ca en tredjedel av S, så som läget är idag nu när det lånet är bortbetalt kan jag välja att lägga de pengarna på K och öka den andel av I som läggs där med 14 %. Det är rätt mycket.

Å andra sidan kan jag välja att behålla S/I = 0,30 och öka det sparande som hamnar på konton och fonder med 50 %. Vilket då skulle fortsätta att öka värdet av mina finansiella tillgångar.

Om man förenklar saker och ting har utvecklingen av värdet av mina tillgångar ökat med ca 5000 kr/månad de senaste åren (sedan bilköpet). Värdet av mina finansiella tillgångar har då ökat med ca 6500 kr/månad och värdet av mina reala tillgångar har minskat med ca 1500 kr/månad.

Frågan som nu sysselsätter mig, så här om morgonen, är hur länge det där är hållbart.

Skälen till minskningen av värdet av mina reala tillgångar (prylarna, sakerna, föremålen) är flera:

- värdeminskningen på bilen
- förslitning av kläder och skor, cykeln, och en del annat
- värdetappet som sker när en pryl övergår från handeln till mig (exempel: jag köpte i lördags en bok i mikroekonomi för 430 kr. Om jag skulle försöka sälja den boken idag, skulle jag knappast få mer än en hundralapp för den, om ens det)
- en restriktiv shoppingpolicy när det gäller föremål, konsumtionen sker främst i form av aktiviteter

Det som sker nu är alltså, främst genom de två första punkterna, att ett nyanskaffningsbehov däms upp. Någon gång kommer jag att behöva ersätta bilen och andra utslitna saker. Eventuellt kommer också livet att förändras snart, så att viss mängd av viss typ av föremål kommer att behöva skaffas. Så det är inte självklart att min nuvarande restriktiva shoppingpolicy kommer att hålla.

Om jag nu vill behålla S på nuvarande nivå, innebär ett ökat prylshoppande att annan konsumtion behöver minskas. Frågan är bara vilken, jag är rätt nöjd med livet som jag lever det nu. Dessutom är min efterfrågan av prylar aktivitetsstyrd, vilket innebär att jag vill ha få prylar att ta hand om och bara prylar som regelbundet används i värdefulla aktiviteter.

Värdet av ännu en sparad krona? Det värdet är sjunkande numera. Jag har nått de mål jag satte upp när sparandet började. Jag skulle åtminstone kunna dra ner S/I från 0,30 till 0,20. Kanske rentav till 0,10.

Men ... jag vill inte ha fler prylar och min tid att öka konsumtionen av kostnadsdrivande aktiviteter är begränsad. Jag gör redan i stort sett det jag vill göra.

Så ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer