Inköpslista

Nu om morgonen funderas det en stund vidare över aktuella inköpsbehov. Och ur nån slags nettosynvinkel påverkar den typen av transaktioner inte nettoförmögenheten. Inte som jag räknar, eftersom jag i värdet av mina reala tillgångar räknar in värdet av precis alla prylar jag har.

Så om jag nu får för mig att köpa en TV för 10000 kr, flyttas bara den summan från mina finansiella tillgångar till mina reala och nettot är intakt. I utgångsläget. Med tiden minskar naturligtvis värdet av prylarna ner mot ett restvärde. Och själva handlingen att överföra en TV från handeln till mig minskar nog värdet av den med en 25 %, skulle jag tro. Men det bortser jag från nu.

Idagsläget är fördelningen av värdet mellan mina finansiella och reala tillgångar 72/28, vilket är ett resultat av prioriterat sparande, amortering av lån och restriktiv hållning till prylar. Det man då kan mena är att jag dämt upp en inköpsbehov. Möblerna är sunkiga och slitna. Nya skulle göra skillnad. Underhållningsmaskineriet i form av TV-prylar och ljudanläggningar är nära nog icke existerande. Fler exempel skulle kunna ges på sånt jag skulle kunna anses behöva om jag skulle leva som andra gör.

Själv räknar jag dock på tiden. Vid köp av hyfsad ljudanläggning, hur skulle beläggningsgraden se ut. Skulle jag använda den i tillräcklig omfattning för att ett utlägg om 20000 kr skulle vara värt det? Svaret på den fråga är nekande. Mitt musiklyssnande inskränker sig till något besök på Spotify ibland. Och då duger iPhone och hörlurar.

Så, vad behöver jag då köpa? Av sånt som kostar litet mer?

Bara ett par nya glasögon. Det är allt. Något annat behöver jag inte just nu. Det finns i och för sig ytterligare en del jag kanske vill ha. Men inte behöver.

Inköpslista:

- nya glasögon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget