Sex och politik igen

Sitter bekvämt tillbakalutad i fåtöljen. Semestern fortgår. Och jag kan inte låta bli att fundera över hur jag bör använda den. Särskilt funderar jag över om Staten har några synpunkter på det. Den och en del andra anser sig ju ha legitima skäl att ha synpunkter på hur mycket eller litet sex jag har, med vem eller vilka, var, när och sannolikt hur. Och på om jag nyttjar någon slags preventivmedel. Möjligen också på hur sexualupplyst jag är.

Förmodligen har Staten synpunkter på hur jag tillbringar semestern. Jag bör nog vara aktiv. Äta sunt. Inte dricka för mycket alkohol. Träna. Vårda mina sociala relationer. Återhämta mig från tidens stress. Konsumera litet lagom, så att hjulen snurrar på. Men inte köra för mycket bil som drivs av fossila bränslen. Kanske bör jag enligt Staten låta bli att grilla kött. Helst bör jag nog inte simma i nån sjö. I alla fall inte rakt ut. Och inte utan flytväst.

Jag bör nog inte tillbringa min semester helt och hållet framför TV:n. Särskilt inte gloende på någon kanal som sänder porr. Och om jag gör det bör jag nog inte låta mig inspireras. Och om jag gör det, hittar av Staten godtagbar partner, så bör jag nog verkligen försäkra mig om att intresset är ömsesidigt. Och det är väl rimligt, kan jag också tycka. Men Staten kanske också har synpunkter på om jag tar ansvar för min partners tillfredsställelse. Så att det inte blir orättvist fördelat när de kommande enkätsvaren aggregeras till relativa frekvenser och procent.

Jag frågar mig nu: Skulle Staten godkänna hur jag tillbringat min semester? Om inte, vad bör Staten göra då? Skicka polisen på mig? De sexualsociala myndigheterna? Ge mig ett stimulansbidrag? Kanske hjälpa mig hitta en partner, om jag nu har svårt att fixa det själv? Låta mig betala en slöhetsavgift eller belägga mig med en lustutjämningsskatt? Upplysa mig om att det är viktigt att vara snäll, aktiv och moraliskt ansvarstagande genom nån informationskampanj? Kanske rent av tvinga mig att ta del av informationen och intyga att jag kommer att följa givna råd och påbud?

I länkad artikel hävdas att Staten behöver information från mig om hur jag lever mitt liv när det gäller sex. För sex är politik. Och den som tycker nåt annat står inte bakom sexualupplysning, aborträtt, preventivmedel, förlossningsvård eller rätten till lust och sexuell hälsa och välbefinnande.

Vi måste jämföra grupper!!, är stridsropet. För om vi inte jämför grupper vet vi inte om grupperna får komma till rättvist! Kanske får rika lättare en ung och vacker partner? Kanske finns grupper som inte anses särskilt attraktiva, typ unga, outbildade sluskar i glesbygden, kanske.

Den sexuella tillgängligheten, tillfredsställelsen och annat kanske varierar. Den kanske skiljer sig mellan könen, åldrarna, inkomstnivåerna, boendeorterna, utbildningsbakgrunderna, partitillhörigheterna, de sexuella läggningarna, religionerna eller livsåskådningarna, ägandeförhållandena, nationaliteterna, etc, etc, etc.

Och om det finns sådana skillnader måste vi Göra Något Åt Det! Skillnaderna i tillgång, tillgänglighet, tillfredsställelse och annat måste Jämnas Ut! De olika grupperna måste bli Jämlika! Helst Lika!

För detta måste Staten ta sitt ansvar! Därför måste Staten få veta om jag tillbringar min semester rätt! Om jag har haft tillräckligt mycket sex, tillfredsställt min partner, varit jämställd, använt preventivmedel, etc.

Men.

Om den där enkäten landar i brevlådan, kommer jag inte att svara.

Har ingen lust!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer