Allokering - fonder

Sitter och grunnar och förbereder månadsskiftet. Och en fråga som då finns är var nästa månads fondslantar ska hamna.

Idag gäller följande för de tre regioner som står i fokus, när det gäller var slantarna finns:

USA 40,6 %
Sverige 14 %
Asien 13,5 %

USA ska på sikt upp till 45-50 %, Asien ska upp till minst 15% och Sverige ska ner till 10 %.

Så av de slantar som ska in i fonderna under maj slänger jag 80 % i USA och 20 % i Asien. I indexfonder då, för den andel jag där har ska upp rejält. - Justeringen av fördelningen sker genom köp f.ö., inte genom sälj. Vilket har sina skäl, men de går jag inte in på nu.

Västeuropa har jag nu knappt 20 % i, men har börjat leka med tanken att låta den andelen sjunka och trycka upp Asien till 20 %. Men vi får se. Har inte bestämt mig.

Annan tanke jag nu börjat leka med är direktägande av aktier. Nu har jag allt i fonder. Och huvudspåret är fonder, åtminstone året ut. Men sen. Kanske.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt