Byta bank - en massa aber

Det finns tyvärr ett antal faktorer som gör att status quo väger tungt när det gäller bankbyte.

- Allmän bekvämlighet. För det tar tid att leta efter alternativ som är bättre. Och att då ge sig i kast med att byta mellan storbankerna är ingen idé. De är för lika och det är samma skurkbeteende de visar upp från alla dessa. Förtroendet för banditerna i den branschen här är nu noll och intet.

- Specifik bekvämlighet. Det är en del jobb med att effektuera själva bytet. Och det finns en del förluster man lätt missar, som t.ex. att man tappar historiken i form av transaktioner och lagrade dokument. För mig är det inte bra. Och då kräver det alltså en arbetsinsats för att få med sig allt man vill få med sig.

- Har man inga lån, är det knappt värt besväret att byta. För det är där man i reda pengar kan vinna på ett byte. Och jag har f.n. inga lån. Och planerar inte heller att skaffa mig några. Likt de flesta lånar jag främst till bil och bostad. Bostad planerar jag inte att köpa. Och om jag skulle, skulle jag kolla alternativ, typ SBAB. Bil har jag råd att betala kontant. Så den ev. vinst jag kan göra på lägre räntor på lån är begränsad. F.ö. tjänade jag på lägre ränta att använda bilhandelns finansieringsalternativ jämfört med Swedbanks sist jag lånade till bil.

- Avgifter för vardagsbanktjänsterna? Tja, vad ska man säga? Jag betalar idag 39 kr/månad som s.k. nyckelkund hos Swedbank för hela paketet med internetbank, konton, kort och så. Byter jag till Skandiabankens vardagspaket får jag ett år gratis, typ, och därefter kostar det 20 kr/månad för kortet. Besparingen blir (bortsett från gratisåret) 228 kr/år. Och det motsvarar då per år drygt tre pilsner på krogen att ge upp för bekvämlighetens skull. Det kan det nog vara värt.

- Kostnader för sparande, typ ränteskillnader, avgifter för handel, fondavgifter m.m. - Jo, här finns nog en del att tjäna. På sikt. Inte minst genom att byta dyra, dåliga, "aktivt förvaltade" Roburfonder mot andra, billigare och bättre. Styr nu merparten av sparandet till indexfonder (hos Robur och SPP) där förvaltningsavgiften ligger runt 0,20 %. Men det kan jag ju göra inom nuvarande fondkonto och inom nuvarande ISK. Målet är att få ner totalsumman som går i avgifter, utan att behöva backa från de marknader jag finner intressanta.

- Moralfrågor och ideologi. Vill jag nu undvika Robur av ideologiska skäl, för jag är rejält förbannad på banditbeteendet där, kan jag åtminstone byta ut de Roburfonder jag har inom ISK. Litet knepigare är det på fondkontot, på grund av den inlåsningseffekt skattesystemet ger. Men ... Jag kan ju ge fan i att nyspara där. Och lägga till ersättningsfonder till Roburfonderna hos andra fondbolag till ISK, antingen det jag redan har eller ett kompletterande hos Avanza. Och vill jag av surhetsskäl jävlas med Swedbank ska det visst gå att flytta fondkontofonderna till ett aktie- och fondkonto hos Avanza utan kostnader. Och om jag nu förstår saken rätt kan jag flytta hela mitt ISK till t.ex. Avanza för att få tillgång till deras fondtorg istället.

Så. 

Som det nu ser ut, kanske det blir så att jag flyttar fonderna på fondkontot och mitt ISK till Avanza. Samt ersätter Roburfonderna med bättre och billigare alternativ där såna finns. - Eller åtminstone öppna nya konton och styra nysparandet dit. För att ev. senare styra över allt.

Ska bara kolla det praktiska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer