Den saknade komponenten

När det då gäller hur jag tänker mig bygga på min fondväska.

Två principer har jag landat i:

a. Fördelningen mellan indexfonder/aktivt förvaltade ska vara 80/20. -Är inte där än. Min andel indexfonder ligger nu på drygt 40 %. Fördelningen rättas till efterhand.

b. Fördelningen över geografiska regioner ska mycket grovt avspegla regionernas andel av världsekonomin och den förväntade tillväxten hos dessa.

Men sen är det ju det där med tajming. Ett rätt vanligt mönster tycks ju vara att folk säljer efter nedgångar om ca 10 % och börjar köpa efter uppgångar om ca 20 %. Ungefär och höftat. Vilket då inte ter sig så särdeles klokt.

Så den vanliga rekommendationen är månadssparande, för att sprida ut. Och tydligen finns statistik som visar att 12 utspridda köp om året ger bättre resultat än om man köper 1-6 gånger om året. 

Och månadsköper gör jag. Men sen försöker jag dessutom att hålla utkik efter rea, dvs. köpa mer i fonder som gått ner ordentligt. Eller köpa litet extra när det gått ner så pass att det "känns" billigt. Litet är det en sanning med modifikation, för kravet är också att jag ska vara övertygad om uppgång på några års sikt. 

Men ändå: Månadssparande med visst sikte på rea.

Så hanteras tajmingfrågan kortsiktigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt